آشنایی با مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در گفتگو با حجة الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری
31 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : علوم حدیث ) پاییز 1375 - شماره 1 )(18 صفحه - از 51 تا 68)
تعداد شرکت کننده : 0

علوم حدیث: لطفاً به عنوان مؤسّس دارالحدیث، گوشه هایی از زندگی و تحصیلات خود را بیان فرمایید؟

محمدی ری شهری: بنده محمد محمّدی نیک، معروف به محمدی ری شهری، نام پدرم اسماعیل و متولد شهرری و سمنانی الاصل هستم. جد پدری من که از مریدان و دوستان عالم ربانی و مجاهد نستوه مرحوم شیخ محمدتقی بافقی بود (که در زمان رضاخان به شهرری تبعید شد)، حدود یکصد و سی سال عمر کرد و در حال خواندن قرآن کریم از دنیا رفت. مادرم از شمیران تهران و از اولاد امامزاده «شکر آب» از نواده های موسی بن جعفر ـ ع ـ است. مرقد این امامزاده در شکر آب آهار شمیران واقع شده و به امامزاده شکر آب معروف است. مادرم قبل از انقلاب و پدرم نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حادثه تصادف از دار دنیا رفتند.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی، پدرم به خاطر شرایط خاص دوران ستمشاهی و بیم

آن که شاید ورود من به دبیرستان و دانشگاه، بنیه دینی مرا تضعیف کند، مرا از ادامه تحصیل در دبیرستان بازداشت و از آنجا که وی فردی متدین و علاقه مند به روحانیت بود، با تشویق و اصرار ایشان، پس از تحصیلات ابتدایی، تحصیلات حوزوی را در مدرسه علمیه برهان آغاز کردم و پس از یک سال به قم رفتم. سال 44 در مشهد به اتّهام توزیع اعلامیه ای که با امضای مبلغان اصفهان به مناسبت شهادت مرحوم بخارایی و یاران او صادر شده بود، بازداشت شدم. دلیل اصلی این بازداشت نیز حساسیتی بود که ساواک نسبت به طلاب حوزه علمیّه قم داشت و چون این اطلاعیه در مشهد پخش شد، و کسی را هم نتوانسته بودند دستگیر کنند، به تصوّر اینکه این کار توسط من انجام گرفته، مرا بازداشت و زندانی کردند. دو ماه یعنی چهل و پنج روز در ساواک و پانزده روز در زندان شهربانی زندانی بودم. حدود یک سال پس از آزادی از زندان، یعنی در سال 45، در دادگاه تجدید نظر حاضر نشده، مخفیانه به نجف رفتم. سیزده ماه نجف بودم و در سال 46 به تهران بازگشتم؛ در این سال آیة الله مشکینی به مشهد تبعید شدند که من نیز همراه ایشان به مشهد رفتم. هیجده ماه در مشهد بودم، سپس به قم برگشته، و تا سال 57 مشغول تحصیل و تدریس بودم. پس از پیروزی انقلاب، در مسؤولیتهای ریاست دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور، در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمتگزار بوده ام و هم اکنون مسؤولیت دادستانی ویژه روحانیت و نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی حجاج را به عهده دارم. ضمناً تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی ـ علیه السلام ـ نیز از طرف مقام معظم رهبری به این جانب واگذار گردیده است.

علوم حدیث: چه آثاری تاکنون تألیف فرموده اید؟ و چه کتابهایی را در دست تألیف دارید؟

محمدی ری شهری: اولین اثر خود را در سال 1392 هـ .ق. با نام «بحثهایی درباره خدا» به رشته تحریر در آورده و منتشر کردم؛ پس از آن آثار دیگری به این شرح داشته ام:

1 ـ میزان الحکمة، که در سال 63 و در ده جلد منتشر شد و البته اخیراً در چهار جلد با قطع وزیری با ویژگیهایی که در مقدّمه آن ذکر شده در حال انتشار است ـ 2 ـ مبانی شناخت ـ 3 ـ مبانی خداشناسی ـ 4 ـ فلسفه وحی و نبوت ـ 5 ـ عدل در جهان بینی توحیدی ـ 6 ـ فلسفه

امامت و رهبری ـ 7 ـ بحث آزاد در اسلام ـ 8 ـ اخلاق مدیریت در اسلام ـ 9 ـ جشن تکلیف (در سه قطع برای جوانان، پسران و دختران) ـ 10 ـ تداوم انقلاب اسلامی تا انقلاب جهانی حضرت مهدی ـ 11 ـ رمز تداوم انقلاب در نهج البلاغه ـ 12 ـ آگاهی و مسؤولیت ـ 13 ـ شهادت در نهج البلاغه ـ 14 ـ فرازهایی از سیستم قضایی اسلام ـ 15 ـ خاطرات سیاسی. اینها کتابهای دیگری است که توسط این جانب تألیف یافته و تعدادی از آنها نیز به عربی و برخی به انگلیسی ترجمه شده است.

اخیراً کتابی به نام «رهبری در اسلام» در تبیین مبانی امامت عامّه و ولایت فقیه نگاشته ام که به زودی منتشر خواهد شد. نوشته های دیگری نیز مانند: آب حیات، اسلام ناب و اسلام آمریکایی، جرائم امنیتی، خودسازی در اسلام، اخلاق اطلاعاتی و... در دست تألیف دارم. البته این نوشته ها غیر از کتابهایی است که ان شاء الله تعالی در سال جاری با همکاری محققان دارالحدیث منتشر خواهد شد.

علوم حدیث: اهمیّت و جایگاه سنت را در تبیین معارف دینی چگونه ارزیابی می کنید؟

محمدی ری شهری: حدیث، کلید فهم قرآن کریم، تنها راه برای آشنا شدن با نظرات و رهنمودهای پیشوایان اسلام و بزرگترین میراث پیامبر ـ ص ـ و اهل بیت عصمت و طهارت در کنار قرآن کریم است. جوامع اسلامی در صورتی می توانند با اسلام حقیقی آشنا شوند و به سرچشمه زلال معارف اسلامی نائل آیند که از این دو میراث گرانقدر در کنار هم بهره برداری کنند. از این رو مرحوم کلینی ـ رحمة الله علیه ـ در مقدّمه کتاب شریف کافی، حدیث را برابر با علم دین می داند؛ زیرا بدون توجه به احادیث، آشنایی با معارف اسلامی امکان پذیر نخواهد بود و دین شناسی بدون حدیث شناسی ممکن نیست.

بر این اساس، آنچه در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت افتتاح مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در تبیین جایگاه حدیث در معارف اسلامی آمده که: «حدیث، مادرِ بسیاری از علوم اسلامی یا همه آنهاست» مبالغه آمیز نیست.... ادامه در لینک

آدرس اینترنتی